Det spelar ingen roll vilken dietmetod du följer!
Vilken viktminskningsdiet som är bäst har diskuterats hett de senaste åren. Fram för allt har debatten urartat totalt mellan kostvetare och dietister, med sina råd utifrån svenska näringsrekommendationer (SNR), och förespråkarna som lyfter fram låg kolhydrat-hög fett (LCHF).

Äntligen är det klargjort!!! Det spelar ingen roll vilken dietmetod du följer. Vill du gå ner i vikt så måste du förbruka mer energi än du äter. I dagarna har en studie publicerats i tidskriften The New England Journal of Medicine som bekräftat denna sanning. Forskarna följde 811 överviktiga personer under två år. Personerna delades in i fyra grupper där två av grupperna fick äta en fettrik och kolhydratfattig diet. De andra två grupperna fick äta en hög kolhydrat, låg fett diet. Alla deltagarna minskade sitt energiintag med 750kcal per dag och fick hjälp av professionella rådgivare under studien.

Alla deltagarna hade efter första halvåret gått ner sex kilo i genomsnitt oavsett diet. Därefter gick personerna upp lite och efter två år hade alla deltagarna, oavsett diet, minskat tre till fyra kilo. Risken för hjärtkärl sjukdomar minskade i alla grupperna på grund av viktnedgången. Slutsatsen från forskarna var att ett minskat energiintag i förhållande till energiförbrukning resulterar i viktminskning, oavsett mängd kolhydrater, fett eller protein.

Jag tycker att detta vetenskapliga faktum är mycket välkommet. Under så många år har jag och mina lika diskuterat fram och tillbaka om vilken diet som ger bäst förutsättningar för viktnedgång. Vi har alltid kommit fram till samma svar, ENERGIUNDERSKOTT! Däremot är det nu ännu viktigare att alltid se till individens behov och förutsättningar. Den diet som passar en överviktig för att uppnå en långsiktig hållbar viktnedgång är den som är bäst. Inte vilka energigivande näringsämnen (kolhydrater, fett eller protein) som dieten baseras på.

God natt alla dietande

Comparison of Weight-Loss Diets with Different Compositions of Fat, Protein, and Carbohydrates. Volume 360:859-873, February 26, 2009 Number 9