Dieter
Låg kolhydrat vs. hög kolhydrat
En ny studie som bl.a. belyser viktminskning och risk för hjärt-kärl sjukdom med en högfett/lågkolh vs. högkolh/lågfett diet kommer snart att publiceras i tidsskriften Diabetes. Syftet med studien var att undersöka om olika fetthalt under en kalorireducerad diet kunde minska insulinresistens och förebygga typ 2-diabetes hos personer i riskzonen. Kolhydratfattig och fettrik kost förespråkas som ett alternativ, men ömsesidig ökningar av fett kan ha skadliga effekter på insulinresistens och uppväga fördelarna med viktnedgång.
Läs mer...
 
Det spelar ingen roll vilken dietmetod du följer!
Vilken viktminskningsdiet som är bäst har diskuterats hett de senaste åren. Fram för allt har debatten urartat totalt mellan kostvetare och dietister, med sina råd utifrån svenska näringsrekommendationer (SNR), och förespråkarna som lyfter fram låg kolhydrat-hög fett (LCHF).

Äntligen är det klargjort!!! Det spelar ingen roll vilken dietmetod du följer. Vill du gå ner i vikt så måste du förbruka mer energi än du äter. I dagarna har en studie publicerats i tidskriften The New England Journal of Medicine som bekräftat denna sanning. Forskarna följde 811 överviktiga personer under två år. Personerna delades in i fyra grupper där två av grupperna fick äta en fettrik och kolhydratfattig diet. De andra två grupperna fick äta en hög kolhydrat, låg fett diet. Alla deltagarna minskade sitt energiintag med 750kcal per dag och fick hjälp av professionella rådgivare under studien.
Läs mer...
 
Frukt gör dig fet?
Ingen har väl missat den nya kostdebatten om sockerartens fruktos och dess påstådda risker för metabola sjukdomar och fetma. I aftonbladet och DN debatt har en överläkare lyckats uppmärksammat en ny studie som ännu en gång påvisat att fruktos kan öka risker för kostrelaterade sjukdomar (1). I studien deltog överviktiga och feta människor som fick dricka glukos eller fruktosberikade drycker under 10 veckor. Dryckerna med sockerarterna tillhandahöll 25% av det rekommenderade energibehovet under dagarna. Båda grupperna gick upp lika mycket i vikt men det var fruktosgruppen som ökade signifikant av det riskbedömda vicerala fettet, det så kallade bukfettet. Dessutom visade studien att fruktos ökade nybildning av fett (de novo lipogenes), försämrade blodfetterna och minskade insulinkänsligheten. Alltså kan överkonsumtion av fruktos vara EN av riskfaktorerna till dagens kostrelaterade hälsoproblem. Det som jag dock förundras över är vad som får detta att bli en sådan stor höna av en redan vedertagen fjäder (2-6).
Läs mer...
 
Vad händer vid ett ständigt energiunderskott
Jag fick en fråga av en klient angående energiunderskott. Personen frågade; "vad händer om man ständigt har underskott på energi, dvs äter mindre än man förbrukar. Låt säga att en person äter ett underskott på 600 kcal per dag, vad händer då i längden? förutom viktnedgång." 
Läs mer...